Leander van gijsegem

Leander van Gijsegem artist management

Tenor

zanger
verteller
performer


Next page for English version.
.

Na het behalen van een masterdiploma Taal- en Letterkunde in 2013, begon Leander aan zijn verdergezette studie klassieke zang aan het koninklijk conservatorium van Gent bij bas-bariton Marcos Pujol. Vandaag wordt hij gecoacht door tenoren Ludwig Van Gijsegem en Marcel Reijans en sopraan Diane Verdoodt. Hij kan zijn passie voor het vertellen van verhalen ten volle naar voren brengen in de meer geënsceneerde rollen, evenals in de grotere oratoria. In dit soort rollen komt Leanders liefde voor spel ook glansrijk van pas.

Leander heeft als zanger en acteur een zeer eclectisch repertoire en vertolkte reeds uiteenlopende opera- en operetterollen (zie onder). Daarnaast was hij in de voorbije jaren solistisch te horen in verschillende concertante werken van Mozart (o.a. het Requiem), Telemann, Monteverdi (o.a. de Mariavespers) en Bach en kon hij zijn grote liefde voor barok in de vrije loop laten bij het belichamen van de Evangelisten in Bach’s Johannes- en Matthäuspassie evenals in diens Weihnachtsoriatorium.

Daarnaast vervoegde hij reeds meerdere keren Ex tempore o.l.v. Florian Heyerick voor verschillende programma's in België, Nederland en Zwitserland en zingt hij sinds 2019 als freelancer bij het Vlaams Radiokoor. Ook bij het jonge ensemble Ghent Singers (o.l.v. Jolien De Gendt) is hij een graag geziene gast.
Leander stond ook mee aan de wieg van de Belgische ensembles Favola en Le Vecchie Musiche, deze laatste brachten in 2021 Heliopolis.

Leander vertolkte de rollen van Aeneas (Henry Purcell – Dido & Aeneas), Soldato I (Claudio Monteverdi – L’incoronazione die Poppea), Guido Contini (Maury Yeston – Nine), Testo en Tancredi (Claudio Monteverdi – Il combattimento di Tancredi e Clorinda), L’ Arithmétique en La Théière (M. Ravel – L’ enfant et les sortilèges), Hans (Leon Jessel – Schwarzwaldmädel), Brissac (Louis Varney – Les mousquetaires au couvent), Robert (Henri Christiné – Dédé), Abraham (Benjamin Britten – Abraham & Isaac), Don Chisciotte (Francesco Conti – Don Chisciotte in Sierra Morena), Il Contino Belfiore (W.A. Mozart – La Finta Giardiniera), Eisenstein (Johann Strauss – Die Fledermaus), Le Pêcheur (Igor Stravinsky – Le Rossignol) en Tamino (W.A. Mozart – Die Zauberflöte).


Leander Van Gijsegem artist management

Tenor

singer
story teller
performer

After receiving his master's degree in English Linguistics and Literature in 2013, Leander enrolled in the Royal conservatory in Ghent for classical singing with French bass-baritone Marcos Pujol. In addition, he was taking classes with the Belgian tenor Ludwig Van Gijsegem, the Dutch tenor Marel Reijans and the Belgian soprano Diane Verdoodt. Leander has a passion for storytelling which he can fully nurture in staged roles, or in oratoria: in these parts, his acting skills are an added value not to be overlooked. 


As a singer and actor, Leander has a rather eclectic repertoire, and has performed a wide range of roles in both opera and operette. He has also appeared in diverse concert works by Mozart (e.g. his Requiem), Telemann, Monteverdi (e.g. Vespro della Beata Vergine ) and Bach, and has been able to pour his love for baroque into his renditions of the Evangelists in Bach’s Johannes- and Matthäuspassions as wel as in his Weihnachtsoratorium.

Additionally, he had joined Ensemble Ex Tempore (Florian Heyerick) several times for concerts in Belgium, the Netherlands and Switzerland. Since 2019, he occassionally works with the Flemish Radio Choir (Vlaams Radiokoor) as a freelancer. The young ensemble Ghent Singers (led by Jolien De Gendt) has invited Leander on several occasions. 

Leander is one of the founding members of the baroque ensembles Favola and Le Vecchie Musiche (Nicholas Cornia), both based in Belgium. The most recent concert of Le Vecchie Musiche is Heliopolis.

 

Leander played these parts: Aeneas (Henry Purcell – Dido & Aeneas), Guido Contini (Maury Yeston – Nine), Testo and Tancredi (Claudio Monteverdi – Il combattimento di Tancredi e Clorinda), Soldato I (Claudio Monteverdi – L’ incoronazione die Poppea), L’ Arithmétique and La Théière (M. Ravel – L’ enfant et les sortilèges), Hans (Leon Jessel – Schwarzwaldmädel), Brissac (Louis Varney – Les mousquetaires au couvent), Robert (Henri Christiné – Dédé), Abraham (Benjamin Britten – Abraham & Isaac), Don Chisciotte (Francesco Conti – Don Chisciotte in Sierra Morena), Il Contino Belfiore (W.A. Mozart – La finta Giardiniera), Eisenstein (Johann Strauss – Die Fledermaus), Le Pêcheur (Igor Stravinsky – Le Rossignol) and Tamino (W.A. Mozart – Die Zauberflöte).